.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقادات بی‌سابقه خاتمی از شرایط کشور

رئيس‌‏جمهور سابق كشورمان گفت: ما از ارزش‌‏ها دفاع مي‌‏کنيم و نمي‌‏توانيم اجازه دهيم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرايي و خرافات در کشور حاکم شود. انقلاب را نمي‌‏توان به دست كساني سپرد كه از صميم قلب به آرمان‌‏ها‌‏ي انقلاب و خواست‌‏هاي مردم باور ندارند يا اگر دارند راه رسيدن به آنها را درست نمي‌‏روند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از دفتر سيد محمد‌‏ خاتمي، وي در جمع اقشار مختلف مردم استان گلستان‌‏گفت: شما از گلستانيد و عطردل انگيزايمان و پايداري مردم گلستان در فضاي ايران پراكنده است.

رئیس جمهور سابق افزود: با وجود قوميت‌ها،مذاهب و اديان مختلف در‌‏کشور گلستان نمونه‌‏اي بارزي از همدلي و با همزيستن است.‌‏ انسان‌‏هايي که وجه مشترک آنان دلبستگي به اين کشور و تقاضاي سربلندي آن،جبران عقب افتادگي تاريخي و رفع تبعيض و استقرار عدالت واقعي در سراسر‌‏کشور، ارتقاي حيثيت و هويت ديني و ملي است.

رئيس بنياد باران با اشاره به مشکلاتي که کشور در طي قرن‌‏هاي اخير پشت سر‌‏گذاشته و نتيجه‌‏اي جز عقب افتادگي مزمن به جاي نگذاشته است، اظهار داشت:با همه اين‌‏ها اين خواست مشترک همه را زير يک چتر جمع کرده است و حتي توانسته به رغم همه کارشکني‌‏ها و ايجاد تفرقه،پيروان مذاهب مختلف را تحت عنوان دين مبين اسلام جمع کند.

وي تصريح کرد: شايد در کمتر بخش‌‏هايي از کشور اين چنين تجمع و همزيستي وجود داشته و دل‌‏ها اينگونه به هم نزديک باشد ؛ گلستان از استان‌‏هايي است که بخش هايي از آن درد محروميت را درک کرده‌‏اند و اميد به پيشرفت کشورو بالارفتن سطح زندگي درآن بيشتر ملموس خواهد بود.

خاتمي با اشاره به سخنان اخير خود مبني بر اينکه کشور بايد به چهار سال پيش بازگردد، گفت: اگرما مي‌‏گوييم کشور تلاش زيادي نياز دارد که شرايطش به چند سال پيش بازگردد، به معناي عقب‌‏گرد و سيل قهقرايي نيست، بلکه به اين معناست که ما ازسيري که داشتيم انحراف پيدا کرده‌‏ايم و براي پيشرفت و اعتلا بايد از راه انحرافي بازگرديم و در راهي که ما را به هدف هاي والايمان نزديك مي‌‏كند، حركت كنيم و اين بازگشت دقيقا به اين معني است كه ما مي‌‏خواهيم پيشرفت كنيم و اعتلاء داشته باشيم.

رئيس موسسه بين‌‏ المللي گفت‌‏وگوي فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها به آرمانهاي انقلاب و ملت ايران و همچنين محروميت‌‏هاي پشت سر گذاشته شده اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در اين کشور سند 20 ساله چشم انداز به عنوان نقشه راه و نقطه مشترک وجود دارد؛ بايد پرسيد آيا در آن مسير حرکت کرده‌‏ايم؟ اگر کرده‌‏ايم همه بايد کمک کنند با سرعت بيشتردر اين مسير جلو برويم ولي اگر به راه ديگري رفته ايم آيا نبايد به آن مسير بازگرديم؟

خاتمي تاکيد کرد: آن کسي که مي‌‏گويد بايد به نقطه‌‏اي که از هدف اصلي منحرف شده ايم بازگرديم؛ دقيقا پيشرفت کشور را مي‌‏خواهد و از اينکه کشور به قهقرا برود ناراحت است.

وي ادامه داد: اگر گفته مي‌‏شود در دوران هشت ساله جنگ؛ کشور به خوبي اداره شد به معناي تکرار شدن عيني آن وضعيت نيست، بلکه مراد شيوه درست اداره‌‏كردن كشور به خصوص در دوران‌‏هاي بحراني است.

رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان يادآور شد: وقتي از آن دوران ياد خير مي‌‏کنيم به خاطر آن روحيه، مديريت و جرياني است که آن زمان بود و آن براي ما ارزش است.

وي تصريح کرد: همان روحيه، مديريت و جرياني که در اين چند سال اخير انکار شد؛ انگار همه چيز در سال‌‏هاي گذشته انحرافي بوده است و در همين چند سال اخير فقط براي مملکت کار شده است!

خاتمي افزود: در آن دوران احساس امنيت در کشور بيشتر بود، عزم جزم براي دفاع کشور بيشتر بود، فرار مغزها از کشور مانند امروز نبود. اين مردم به مسئولانشان واقف و عامل بودند و احساس مي‌‏کردند مديريت‌‏كشور به سربلندي کشور و سرمايه‌‏هاي اجتماعي اعتقاد دارد؛ بخش عمده سرمايه‌‏هاي اجتماعي که امروز کنار گذاشته شده اند محصول همان دوران هستند.

رئيس جمهور سابق‌‏کشورمان به ويژگي‌‏هاي آن بينش حاکم بر کشور در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بر اساس آن بينش مشورت و خرد جمعي بايد در کشور حاکم باشد، بايد با مردم شفاف بود،به آنها واقعيت‌‏ها را گفت. بايد تلاش کنيم مردم کمتر دچار مشکل و فشار باشند. اين مساله بازگشت به کوپني کردن زندگي نيست، بلکه امروز سياست‌‏ها تغيير کرده و اگر کساني که‌‏ آن روزها سر کار بودند امروز بخواهند بيايند مطمئن باشيد با توجه به شرايط روز؛ کشور را اداره مي‌‏کنند.

رئيس بنياد باران همچنين با اشاره به دستاوردهاي دوران سازندگي، اظهار داشت: اگر ما از دوران سازندگي به نيکي ياد مي‌‏کنيم به اين دليل است که در اين دوران بسياري از خرابي‌‏ها ترميم شد و زير ساخت‌‏هايي ايجاد شد که کشور بتواند ‌‏روي پاي خود بايستد و پيشرفت کند و از ظرفيت‌‏ها استفاده‌‏کند که روش درستي بود، اما کمبودها و مشکلاني نيز در همه دوره‌‏ها وجود داشت.

خاتمي همچنين به دوران هشت ساله اصلاحات اشاره کرد و افزود: در دوران اصلاحات با همه مشکلاتي که وجود داشت، انسان ‌‏با هر عقيده‌‏اي، داراي حرمت بود و اين اصل رعايت شد که جامعه‌‏اي که در آن مخالف نباشد جامعه اي مرده است، اما مخالفت بايد در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

وي يادآور شد: در دوران اصلاحات، نقد دولت، مسئولان و رئيس‌‏جمهوري به معناي براندازي نبود، بلکه به معناي زندگي بهتر در جامعه‌‏اي بهتر بود. در دولت اصلاحات با وجود خشکسالي و کمبود در آمدها کارهاي اساسي در عرصه‌‏هاي مختلف انجام شد.

رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:سال 82 در جمع کارگزاران در حضور مقام معظم رهبري عنوان کردم کشور آمادگي جهش بزرگ در عرصه‌‏هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد و در سايه همان فعاليت‌‏ها و دستاوردها بود که سند چشم انداز تدوين شد و پس از طي مراحل و تاييد رهبري به عنوان نقشه راه مشخص شد.

خاتمي با ابراز تاسف از اينکه، در‌‏سال‌‏هاي گذشته با نفي دوره‌‏هاي گذشته شعارهايي داده شد، اظهار داشت: نتيجه اين نفي‌‏ها و اين شعارها اين بود که از اهداف چشم انداز عقب افتاديم؛ اجراي عدالت در جامعه کمتر شد.

وي افزود: ما کارهاي اساسي و زير‌‏بنايي براي تامين عدالت انجام داديم. وزارت رفاه و تامين اجتماعي تاسيس شد و اساسنامه و شرح وظايف آن علمي‌‏ترين و دقيق‌‏ترين شرح وظايفي است که وجود دارد.

خاتمي با تاکيد بر اينکه، ما باني طرح تحول اقتصادي بوديم، به بيان دستاوردهاي دولت اصلاحات در عرصه اقتصادي پرداخت وگفت:« ابتدا قرار بود براي بنزين و نفت اين کار را انجام دهيم.فکر کرديم وقتي قيمت‌‏ها بالا مي رود يک ريال آن‌‏ را به عنوان در آمد دولت استفاده نکنيم.بخشي از آن صرف تامين اجتماعي شود، يعني صرف بهبود زندگي کساني که در‌‏آمد کمتري دارند و بخش ديگري از آن در جهت اصلاح حامل‌‏هاي انرژي شود و اين طرح به مجلس فرستاده شد ؛اما متاسفانه تصويب نشد.ما گام به‌‏گام در موقعيتي که قيمت نفت در هشت سال بطور متوسط 21 ميليارد دلار بود، در اين راه حرکت کرديم.»

رئيس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: وجوه ارائه شده نيز براي تقويت بخش خصوصي در جهت سرمايه‌‏گذاري بود، معافيت مالياتي را براي سرمايه‌‏گذاري در نقاط محروم گذاشتيم و ده‌‏ها کار ديگر که اينها يعني کمک به فقر‌‏زدايي و ايجاد عدالت در جامعه.

وي تصريح کرد:ما حتي برنامه‌‏هايي داشتيم که کميته امداد به سوي اصلاح شيوه کمک رساني به افراد سوق داده شود و شد؛ تا افراد در عين حفظ عزت و احترام ‌‏ بتوانند روي پاي خود بايستند.

رئيس بنياد باران همچنين در خصوص دستاوردهاي دولت اصلاحات در سياست خارجي اظهار داشت: در سياست خارجي در عين پافشاري بر اصول و ارزش‌‏ها توانستيم تنش زدايي‌‏کنيم، که راه نيز براي حضور سرمايه و تکنولوژي باز شد و مديريت علمي درست در کشور و آثار آن را هم ديديم.

خاتمي در ادامه گفت: اگر امروز مي‌‏گوييم مملکت نياز به تحول دارد، يعني تحول به سويي که انقلاب وامام(ره) مي‌‏خواست و رهبري مي‌‏خواهد.معتقديم از اهداف دور شده‌‏ايم.بازگشت به آنها بازگشت به عقب نيست، بلکه جبران بازگشت به عقب است.

رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان با تاکيد بر اينکه ،ما دلمان براي کشور و مردم مي تپد ، افزود: نمي توانيم شاهد اين باشيم که سرما‌‏يه‌‏هاي اجتماعي لطمه بينند؛دلمان براي خون‌‏هايي که براي کشور ريخته شد و براي ارزش‌‏ها مي سوزد.مردم انقلاب کردند که کشور پيشرفت کند،مردم محترم باشند و آزادي در کشور حاکم باشد و از عقب ماندگي نجات پيدا کنيم.

وي با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ايام دهه فجر و سالروز ورود امام خميني(ره) به ميهن، گفت: در اين ايام سخنان امام راحل را بازخواني کنيم، آن چيزي که امام روي آن تکيه مي‌‏کند و به عنوان هدف حرکت اجتماعي انجام مي‌‏دهد، پيشنهاد جمهوري اسلامي بود که در آن خواست يکصد ساله مردم يعني استقلال، آزادي و پيشرفت تامين شود.

خاتمي تصريح کرد: ما از ارزش‌‏ها دفاع مي‌‏کنيم ؛ما نمي‌‏توانيم اجازه دهيم به نام اسلام؛ تحجر ، واپس‌‏گرايي و خرافات در کشور حاکم شود، انقلاب را نمي‌‏توان به دست كساني سپرد كه از صميم قلب به آرمانها‌‏ي انقلاب و خواست‌‏هاي مردم باور ندارند يا اگر دارند راه رسيدن به آنها را درست نمي‌‏روند.

وي با بيان اينکه، بد مصرف‌‏کردن ارزش‌‏ها دفاع از ارزش ها نيست، بلکه بزرگترين ضربه به ارزش‌‏ها است، اظهار داشت: اگر شعار عدالت سربدهيم اما فاصله فقير و غني در جامعه بيشتر شود، اين جفاي به عدالت است.اگر بگوييم جامعه اسلامي بايد در دنيا سربلند باشد اما اگر منزوي‌‏تر شويم و فشارها زيادتر شود آيا معنايش اين نيست که اسلام يعني عقب ماندگي و کم شدن حرمت مردم؟آيا خط امام و ارزشها اين بود؟

رئيس دولت اصلاحات، تاکيد کرد: ما در اين چند سال فرصت‌‏هاي بسياري از دست داده‌‏ايم. فرصت در آمد بالاي نفتي فرصتي بود که مي‌‏توانستيم فاصله رسيدن به اهداف مان را کم کنيم که امروز بيشتر شده است.

خاتمي همچنين گفت: نمي‌‏خواهم زحمت هايي را که در کشور انجام مي شود انکار کنم؛ گاهي با حسن نيت و سوءنيت سرما يه‌‏ها از بين مي رود؛ سرمايه‌‏ها از بين رفته است.

وي يادآور شد: وقتي سازمان مديريت و برنامه‌‏ ريزي بود مسئولان احساس مي‌‏کردند تحت نظارت هستند. درست نيست تشکيلاتي را از بين ببريم که دستگاه‌‏ها تحت نظارت و بازخواست نباشند.

رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان در ادامه اظهار داشت: آقاي مهندس موسوي در دوران جنگ، کار کارشناسي مي‌‏کرد، مشورت مي‌‏کرد و به طور قطع حرف‌‏هاي ايشان فني‌‏تر‌‏ است. ايشان به درستي مي‌‏گويند از بين رفتن شوراها، سازمان مديريت و برنامه ريزي و از بين رفتن سرمايه‌‏هاي اجتماعي چه زيان‌‏هايي براي‌‏کشور دارد؛ اميدوارم ايشان بيشتر سخن بگويند چون ايشان از سرمايه‌‏هاي انقلاب هستند.

خاتمي تاکيد کرد: بايد اجازه داد با ديدن همه شرايط بهترين و ميسرترين راه را انتخاب کنيم؛ گاهي بهترين راه ممکن‌‏ترين راه نيست و بايد کاري‌‏کرد که حتما منجر به نتيجه شود.

وي ادامه داد: اين روزها دوستان زيادي از سراسر‌‏ کشور به بنده محبت مي‌‏کنند؛ من نه دغدغه آبرو دارم که معتقدم هر چه دارم از آن مردم است و آن را نثار اين مردم بزرگوار مي‌‏کنم و نه نگراني از شکست دارم که شکست و پيروزي در اين زمينه‌‏ها برايم معنا ندارد. البته هيچ رغبتي هم براي بازگشت به قدرت ندارم.اما بايد ديد وظيفه چه حکم مي‌‏کند.

خاتمي با تاکيد بر اينکه ، انسان خيال پردازي نيستم، اظهار داشت: اگر بيايم با برآوردهاي انجام شده از آراي خود هيچگونه نگراني ندارم، اما از نحوه اجراي انتخابات نگراني‌‏هايي وجود دارد.

وي تصريح کرد: اگر شرايط به سمتي پيش برود که اصلاح طلبان‌‏ آراي کافي را به دست نياوردند، جامعه اين تلقي را ندارد که آنها شکست خورده‌‏اند. آيا اگر شيوه‌‏اي اتخاذ شود كه چنين تلقي در جامعه پديد آيد درست است؟

رئيس بنياد باران همچنين تاکيد کرد: بهتر آن بود که در جمهوري اسلامي اگر کسي واقعا رد صلاحيت مي‌‏شود، خود احساس شکست بکند نه اينکه شرايطي ايجاد شود که رد صلاحيت ‌‏شدگان در جامعه محترم‌‏تر شوند.

خاتمي، اصلاحات را مظهر ارزش، صداقت و اجراي عدالت در ارگان‌‏هاي نظام عنوان‌‏کرد و گفت: نبايد اينگونه باشد کسي که سال‌‏هاي سال در جبهه حضور داشته، با اخلاص در عرصه بوده ولي به خاطر اينکه به فلان گروه وابسته است، رد صلاحيت شود.

وي افزود:ما خير‌‏خواهيم و معتقديم روش‌‏ها در جامعه بايد به گونه‌‏اي باشد که مسائل براساس اصول اسلام و متناسب با شان جمهوري اسلامي و حرمت و برخورداري مردم انجام شود.

رئيس جمهور سابق کشورمان به مهمترين دغدغه‌‏هاي خود در روزهاي پس ازانتخابات ‌‏(در صورتي‌‏كه تشخيص دهد در عرصه حضور پيدا كند، اشاره كرد و اظهار داشت: آن روز بايد به گونه‌‏اي باشد که انسان بين خود و خداي خود احساس‌‏کند، آنچه به مردم گفته است مي‌‏تواند انجام دهد. اگر نظر تشکيلات طوري باشد که کسي را نپسندد و در مقابلش کار‌‏شکني شود و مردم احساس‌‏کنند هزينه کشور زيادتر شده بايد به سوي کسي رفت که هزينه کمتري داشته باشد.

خاتمي تاکيد‌‏کرد: مردم مطمئن باشند و خدا را شاهد مي‌‏گيرم هر تصميمي بگيرم از سر راحت طلبي، عافيت طلبي و عدم احساس مسئوليت نيست. از وضعيت کنوني خود راضي هستم و اگر اوضاع هم تغيير‌‏کند باز مي‌‏توانيم در متن جامعه و عرصه بين المللي فعال‌‏تر باشيم، اما هر چه وظيفه‌‏ام باشد انجام خواهم داد.

وي ادامه داد: ما مي‌‏خواهيم هزينه مردم را کمتر کنيم و هرگونه راهي که اين هزينه‌‏ها را کمتر‌‏کند و فايده را بيشتر، بايد همان راه را برويم. نبايد سياه و سفيد يا اين يا آن‌‏کنيم چون دوران اين روش‌‏ها گذشته است و اين روش با عالم واقعيت مطابقت ندارد.

خاتمي خاطرنشان کرد: توقع از رييس‌‏جمهوري نيز بايد به اندازه قدرت وي باشد؛ در دوره گذشته توقعاتي مطرح شد که عملا امکان تحقق آنها وجود نداشت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدی ز 7 بهمن 1387
با سلام
آقای خاتمی چنان ازشرایط موجودانتقادمی کندکه انگارخوداوازجای دیگری آمده درحالی بسیاری ازمشکلات کشور بخاطر سیاستهای غلط خوداوست وحالا که کناررفته می خواهددیگری رامتهم کند بسیاری ازوقت این دولت رااصلاح ساختاردولت اووعدم اجرای طرحهای زیربنایی نظیر هدفمندکردن یارانه ها سهمیه بندی بنزین وغیره که بایددرسالهای 82و83اجرامی شد که بخاطرمسائل سیاسی این کاررانکرد .براستی تعبیرشاه سلطان حسین برازنده اوودولتمردان اوبود نمونه های زیادی را می توان دراین مقوله آورد نظیرمسئله هسته ای وغیره.
نا شناس 7 بهمن 1387
سلام اقای محترم شما در حال حاضر چه کردید جز گرانی فقر فحشا و دزدی چه چیزی عاید مردم شد .پس خواهش میکنم از سید بزرگوار خاتمی انتقاد نکنید .
سلمان 7 بهمن 1387
مردم ديگر گول شعارهاي تبليغاتي اين آقا را نميخورند در هشت سال تصدي ايشان بيشترين توجه به اقليتهاي مذهبي شده ،ازدياد مساجد اهل سنت در سيستان و بلوچستان ،و مولويهاي اهل سنت ، از شاهكارهاي مديريتي ايشان است، بر هم زننده كليد توازن امنيت در استان سيستان و بلوچستان در هشت سال اصلاحات باعث كوچ اجباري شيعيان از استان سيستان و بلوچستان به سا ير استانهاي ايران گرديده تسنن ايران آرزوي روي كار آمدن ايشان يا تفكر ايشان را براي بار دوم دارند ..ترا به خدا آگاه باشيد.... اين اطلاعات كاملا واقعي است به اطلاع تمامي ايرانيان برسانيد.
نا شناس 8 بهمن 1387
آقای خاتمی محترم ، آیا تعریف و تمجیدهای تاریخی مقام رهبری از دولت آقای احمدی نژاد را نشنیده اید ؟ پس چگونه از قول مقام رهبری در این سخنرانی مبنی بر موافقت ایشان بیان می کنید: " یعني تحول به سويي که انقلاب وامام(ره) مي‌‏خواست و رهبري مي‌‏خواهد ". ؟!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.121 seconds.